Geschiedenis van de Spoorwegen
Periode 1860 - 1880 Periode 1880 - 1900 Periode 1900 - 1920 Periode 1920 - 1940 Periode 1940 - 1960 Periode 1960 - 1980 Periode 1980 - 2000 Periode 2000 - heden

Tijdlijn 1981 - 2000


1981

 

Opening tweede deel Schiphollijn:
Leiden - Schiphol
Amsterdam Zuid - Amsterdam RAI

Heropening Veenendaallijn: Maarn - Rhenen

 

1982

 

Afschaffen Edmonsonkaartje

 

1983

 

Opening Hemspoortunnel en nieuw station Sloterdijk

Opening eerste TGV lijn in Frankrijk (Parijs - Lyon)

 

1984

 
 

1985

 

Eerste Dubbeldekker-treinen

 

1986

 

Opening Westelijke Ringspoorlijn in Amsterdam:
Schiphol - Amsterdam CS

 

1987

 

Opening eerste deel Flevolijn:
Weesp - Almere Buiten

 

1988

 

NS presenteert toekomstplan "Rail 21";
Regering neemt "Rail 21" op in het tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II)

Opening tweede deel Flevolijn:
Almere Buiten - Lelystad

 

1989

 
 

1990

 

Frequentieverhoging in de IC-dienst (IC'90)

 

1991

 

Comissie Wijfels bestudeert mogelijkheid van concurrentie bij de spoorwegen

 

1992

 

Heropening Heerlen - Herzogenrath

 

1993

 

Opening Zuidelijke Ringspoorlijn in Amsterdam:
Amsterdam RAI - Weesp

Opening Willemspoortunnel Rotterdam

Nieuwe brug en fly-overs bij Gouda

 

1994

 
 

1995

 

Verzelfstandiging van NS; oprichting NS Reizigers

 

1996

 

Lovers Rail bedient Amsterdam - IJmuiden
begin van concurrentie

Introductie Thalys op Amsterdam - Parijs

 

1997

 
 

1998

 

Eerste aanbesteding: Almelo MariŽnberg wordt gewonnen door busmaatschappij Oostnet

 

1999

 

Onderhandse aanbesteding van Zutphen - Winterswijk - Doetinchem aan Syntus

 

2000

 
 

 

| vorige periode | bovenkant pagina | volgende periode |

 

 

gemaakt door:

Berend Schotanus
03 June 2005