Geschiedenis van de Spoorwegen
Periode 1860 - 1880 Periode 1880 - 1900 Periode 1900 - 1920 Periode 1920 - 1940 Periode 1940 - 1960 Periode 1960 - 1980 Periode 1980 - 2000 Periode 2000 - heden

Tijdlijn 1901 - 1920


1901

 
 

1902

 
 

1903

 

Spoorwegstaking

Gebroeders Wright maken eerste vlucht

 

1904

 
 

1905

 

Eerste R.D.V. (Reglement Dienst Voorwaarden)

 

1906

 
 

1907

 

Z.H.E.S.M. opent Den Haag - Scheveningen
Kurhaus (elektrisch vanaf 1908)

 

1908

 

Z.H.S.M. opent Den Haag - Rotterdam Hofplein
Eerste elektrische spoorlijn van Nederland

Henry Ford introduceert de T-Ford

 

1909

 
 

1910

 
 

1911

 
 

1912

 
 

1913

 

S.S. opent Eindhoven - Weert

 

1914

 

Begin Eerste Wereldoorlog

Rijk vordert i.v.m. mobilisatie gebruik van de spoorwegen; financiŽle regeling die tot 1920 duurt

 

1915

 
 

1916

 
 

1917

 

Belangengemeenschap tussen H.S.M. en Staatsspoorwegen onder de naam Nederlandsche Spoorwegen

 

1918

 

Einde Eerste Wereldoorlog

Loonsverhoging en erkenning vakcentrales om sociale onrust af te wenden

Spoorwegongeval bij Weesp
aanzet voor ontwikkeling Grondmechanica

 

1919

 
 

1920

 

Einde financiŽle regeling; spoorwegen lijden verlies

 

 

| vorige periode | bovenkant pagina | volgende periode |

 

 

gemaakt door:

Berend Schotanus
03 June 2005