Geschiedenis van de Spoorwegen
Periode 1860 - 1880 Periode 1880 - 1900 Periode 1900 - 1920 Periode 1920 - 1940 Periode 1940 - 1960 Periode 1960 - 1980 Periode 1980 - 2000 Periode 2000 - heden

Tijdlijn 1881 - 1900


1881

 

Staat opent:

  • Zwolle - Almelo
  • Haarlem - Zandvoort

Z.O.S.M. opent Nijmegen - Tilburg

Parlementaire enquête: "Hoedanig moet de exploitatie der Nederlandsche spoorwegen zijn ingericht, opdat deze zo veel mogelijk kan voldoen aan de behoefte van het verkeer?"

Spoorwegongeval te Rotterdam DP
aanzet voor verbeteren stationsbeveiliging en verplicht stellen Westinghouse rem

 

1882

 

Staat opent Elst - Geldermalsen

en boog Vork - Ressen=Bemmel

 

1883

 
 

1884

 
 

1885

 
 

1886

 

Staat opent Amersfoort - Kesteren

De Glehn maakt 4-cylinder Compound-lokomotief

 

1887

 
 

1888

 

Concessie van NRS wordt ontbonden

Stoomverwarming in rijtuigen

 

1889

 

Opening Amsterdam Centraal Station

 

1890

 

Spoorwegovereenkomst van 1890:

  • Staat zorgt voor infrastructuur
  • Net wordt verdeeld tussen S.S. en H.S.M.

Retirades (WC's) in rijtuigen 1e en 2e klasse

 

1891

 
 

1892

 
 

1893

 

H.S.M. opent Schiedam - Hoek van Holland

Rudolf Diesel ontwerpt de dieselmotor

 

1894

 
 

1895

 
 

1896

 
 

1897

 
 

1898

 

H.S.M. opent Heerhugowaard - Hoorn

Wilhelm Schmidt vindt oververhitter uit

 

1899

 

Opening ceintuurbaan Rotterdam

 

1900

 
 

 

| vorige periode | bovenkant pagina | volgende periode |

 

 

gemaakt door:

Berend Schotanus
03 June 2005