Geschiedenis van de Spoorwegen
Periode 1860 - 1880 Periode 1880 - 1900 Periode 1900 - 1920 Periode 1920 - 1940 Periode 1940 - 1960 Periode 1960 - 1980 Periode 1980 - 2000 Periode 2000 - heden

Tijdlijn 1861 - 1880


1861

 

opening Maastricht - Luik


1862

 

1863

 

NCS opent Utrecht - Hattum

Aanleg landelijk spoorwegnet a.g.v. de wet Staatsspoorwegen
De staat opent:
Breda - Tilburg
Leeuwarden - Harlingen
Roosendaal - Bergen op Zoom


1864

 

NCS opent Hattum - Zwolle


1865

 

NCS opent Zwolle - Kampen

Staat opent:

  • Arnhem - Deventer
  • Tilburg - Boxtel
  • Almelo - Salzbergen
  • Zutphen - Hengelo
  • Venlo - Maastricht
  • Alkmaar - Den Helder

HSM exploiteert Amsterdam - Den Helder

opening Nijmegen - Groesbeek


1866

 

Staat opent:

  • Eindhoven - Hasselt - Luik
  • Deventer - Zwolle
  • Hengelo - Enschede
  • Leeuwarden - Groningen
  • Boxtel - Eindhoven - Venlo
  • Breda - Moerdijk

1867

 

Staat opent:

  • Alkmaar - Uitgeest - Haarlem
  • Zwolle - Meppel

1868

 

Staat opent:

  • Boxtel - 's-Hertogenbosch
  • Meppel - Leeuwarden
  • Groningen - Nieuweschans
  • Bergen op Zoom - Goes
  • Utrecht - Waardenburg (incl. brug over de Lek bij Culemborg, met 154 m de grootste overspanning ter wereld op dat moment)

1869

 

NRS opent Breukelen - Harmelen

Staat opent:

  • Uitgeest - Zaandam
  • Waardenburg - Hedel (incl. brug over de Waal bij Zaltbommel)

1870

 

NRS opent Gouda - Den Haag

Staat opent:

  • Meppel - Groningen
  • Hedel - 's-Hertogenbosch (incl. brug over de Maas bij Hedel)

1871

 

Siemens & Halske brengt systeem voor blokbeveiliging op de markt


1872

 

Staat opent:

  • Goes - Vlissingen
  • Simpelveld - Kerkrade
  • Lage Zwaluwe - Rotterdam Zuid (incl. brug bij Moerdijk)

1873

 

NBDS opent Boxtel - Gennep - Duitse grens

Westinghouse brengt doorgaand en zelfwerkend remsysteem op de markt


1874

 

HSM opent Oosterspoorlijn:

  • Amsterdam - Amersfoort
  • Hilversum - Utrecht

Spoorwegongeval bij Warmond
aanleiding voor verplicht stellen blokbeveiliging


1875

 

Besluit tot aanleg van meer Staatsspoorwegen


1876

 

HSM opent Amersfoort - Zutphen

Staat opent Zevenbergen - Zwaluwe

Oprichting Compagnie Internationale de Wagons Lits

Alexander Bell vindt de telefoon uit


1877

 

Staat opent luchtspoor door Rotterdam


1878

 

Staat opent Zaandam - Amsterdam

HSM opent Zutphen - Winterswijk

NRS opent Leiden - Woerden

Spoorwegongeval bij Eindhoven
aanleiding voor invoering Westinghouse rem


1879

 

Staat opent Arnhem - Nijmegen
(incl. bruggen bij Oosterbeek en Nijmegen)

opening 'IJzeren Rijn'
Neerpelt - Weert - Roermond - Dalheim

Werner von Siemens maakt eerste elektrische lokomotief


1880

 

HSM opent Winterswijk - Duitse grens

Gasverlichting in rijtuigen


 

| vorige periode | bovenkant pagina | volgende periode |

 

gemaakt door:

Berend Schotanus
03 June 2005